Saturday, 28 February 2015

SushiComa

Jag lärde mig laga sushi runt 1997. Bekanta fick chansen att åka till Japan.
Jag fick en lite fickspegel och en rullmatta för sushi när de kom hem. Båda har jag kvar.
Dessutom fick jag en introduktion till hur man kokar sushiris och hur man garnerar det.
Jag har lagat sushi sedan dess med passion.

Jag använder samma ris som min man använder för risotto. Vi köper 5 kg i taget. Jag garnerar med vanlig snabbköps wasabi, billigaste nori-bladen jag kan hitta och den enklaste frysta laxfilén. Soyan måste däremot vara äkta Kikkoman, inget annat duger.

Jag gör både maki och nigiri men trots att jag är mest koncentrerad på riset, gör jag sällan sashimi.
4 dl ris, en laxfile, 10 cm gurka, wasabi, vinäger och soya är en överväldigande lyxmiddag för två.
Mer går (nästan) inte att äta.

No comments:

Post a Comment