Tuesday, 17 March 2015

Hittemöbler

Jag behövde möblera till en lägenhet 2010. Jag hade flyttat från en liten etta till en stor tvåa och möblerna räckte helt enkelt inte till för att fylla hela utrymmet.
Det fanns däremot en risk att jag inte skulle bo där längre än tre år och jag hade inte lust att samla på mig speciella möbler som skulle bli dyra att flytta efteråt. Men jag ville inte bo med vad som helst. Alla möbler som kom från den lilla lägenheten hade sitt ursprung hos den småländska möbelfabrikanten och jag hade ingen lust att leva katalogliv.
Den nya stora lägenheten fick därför vara lite tom ett tag (till mina vänners stora förskräckelse) till dess något kom min väg. Vissa möbelbehov utkristalliserade sig efter ett tag medan andra behov försvann. Det är ett bra råd att bo in sig först i en ny bostad innan något inskaffas.

En dag på väg hem från jobbet, såg jag ett skåp i en container. Skåpet såg ut att passa ett bestämt hörn och fylla ett klart behov.
Efter att ha gått hem och bytt kläder, gick jag tillbaka och tog en närmare titt. Det såg helt perfekt ut men oändligt smutsigt och uttorkat. Det var däremot ingenting som inte lite armkraft skulle kunna fixa. Skåpet var tungt men jag kunde bära det själv. Det var inte långt hem.

Efter en första skurning och torkning började jag olja in skåpet. Jag använde en olja som egentligen var köpt för köksbänken men som inte användes i någon större utsträckning. Vanlig vegetabilisk matolja hade nog också fungerat.

Så här stor var skillnaden mellan den oljade delen (vänster) och den ursprungliga men rena delen (höger).


När allt var klart såg skåpet ut så här:





 

Skåpet hade vissa skavanker men ingenting som inte uppvägdes av att det var gratis.
Det gav dessutom mina övriga billiga möbler lite pondus.

När jag flyttade ut 2013 kom en välgörenhetsorganisation och gav det ett nytt liv. De tog också vissa men inte alla av de billiga katalogmöblerna. (Resten fick jag köra till återvinningen).

Sammantaget bevisar det att välgjorda stabila möbler har en mycket längre livstid än billiga möbler.
Jag möblerade det hörnet gratis under tre år och hade inga kostnader för att göra mig av med det efteråt. Kanske jag till och med kunde ha sålt det, vem vet, men jag vet att välgörenhetsorganisationen fick både pengar för sina projekt och arbetsträning för sin personal genom min donation. Och det är ju givetvis bättre än några få kronor i min egen ficka.

No comments:

Post a Comment