Saturday, 14 March 2015

Verktyg

Samla dina verkyg på ett ställe och använd dem ofta.
Gör samma sak med ditt sy-kit.
Se till att verktygen alltid är rena, oljade vid behov och tillgängliga (med andra ord, där de ska vara.)

Jag hade massor av verktyg efter mina år som hemmansägare. Mycket såldes, donerades eller slängdes efter husfösäljningen 2014. (Slänga verktyg? Oja. Om man köper billiga engångsverktyg för vissa jobb måste man göra sig av med dem efteråt. En vind, runddragen polygrip i mjukmetall går inte att donera. Det ger bara nästa fattige stackare dåligt självförtroende. Det finns ofta bra verktyg i andrahandsaffären men det gäller att veta skillnaden.)

Nu har jag en stor verktygslåda i bostaden jag äger (äger rätten att bygga i) och två mindre i bostaden jag hyr (och inte planerar att göra något med förutom måla.)

Verktygen löser snabbt små irriterande problem. S-kroken som hela tiden faller ner behöver en liten kläm med en tång så att öglan sluter sig lite mer runt stången den hänger på. Två minuters jobb från start till dess verktyget var tillbaka på plats. Signalur som slutat pipa. Fem minuter. Vicklande handtag till stekpanna. En minut.

Var förvarar du din skruvmejsel och din hammare? Har du några speciella verktyg på din önskelista?

No comments:

Post a Comment