Friday, 24 April 2015

ElectronicDetox

Electronic detox vs. digital stress

Just nu lever jag utan internet-uppkoppling i hemmet. Visst, jag har ström till elektroniska apparater och jag har telefon med textfunktion. Men jag har inte internet, varken mobilt eller fast. Kostnaden att lägga in det är inte hög men den är fast.

Min internet uppkoppling däremot är tillfällig - i detta landet. Jag har några veckor med en något annorlunda livsstil. Det är inte elektronisk detox; jag har ju fortfarande dator, tablett och telefon. Men det är digital detox.

Stressigt är det inte, men det blir lite extra aktiviteter som måste göras på kontoret.

Hemma gör jag en lista över ämnen och annat som jag vill kolla upp. Detta gör jag innan jag börjar jobba, under tiden jag väntar på något eller så går jag tillbaka in på kvällen. Jag skriver meddelanden som skickas senare. Blogginlägg utformas hemifrån men måste läggas in för hand.

Den digitala stressen dyker upp i kontakten med människor.
Alla aktiviteter måste planeras i förväg och alla planer måste hållas. Detta verkar vara ett otroligt komplicerat önskemål.

Om jag skickar ett text meddelande vill jag inte ha svar över Faceboken. Om du inte kommer i tid måste du ursäkta att du är sen när du väl kommer. Du  kan inte anpassa min planering efter detaljer som händer i ditt liv. Du kan inte prioritera om allt som inte är just där och då i ditt liv. Och du kan inte göra det med ett snabbchatmeddelande.

För jag står redan och väntar på dig helt enligt vår planering i förrgår.

No comments:

Post a Comment