Wednesday, 1 April 2015

FI 31,55

Jag räknar min ekonomiska frihet (Financial Independence) utifrån hur många år mina tillgångar räcker. Jag använder en årlig budget som jag har följt i flera år. Den är visserligen låg, men inte extrem. Många lever på samma nivå utan att ha den ekonomiska buffert som jag har. Jag är väldigt tacksam och min FI ger mig en stark känsla av frihet och säkerhet.

Idag har jag tillgångar som räcker 31,55 år. Mitt FI på 31,55 inkluderar inte värdet på bostaden jag bor i eller de pensionpengar som är låsta till en viss ålder. Samtidigt vet jag att vinsten från husförsäljningen ska skattas i år. Det kommer att sänka FI markant. Men jag är förberedd på det.
Trodde jag. Jag har nu tittat på den svenska Skatteverkets hemsida och det är klart att jag ändå inte var tillräckligt förberedd.

Jag vill inte ge bort alla de pengarna. Det är mina pengar (här stampar jag med foten i marken som ett litet barn). Men jag vet att jag måste och jag vet att jag ska och jag vet att det är rätt och herre jesses, jag har gratis utbildning, sjukvård, vägar, socialvård för behövande och mycket mer för pengarna utan att behöva betala en personlig försäkring.
Men jag kommer att gnälla i alla fall. Hela månaden.

No comments:

Post a Comment