Monday, 22 June 2015

Slut

Slut = Finished.

När vi spelar Alfapet i timmar runt jultid, är det alltid den sista omgången jag gillar mest. Enligt våra hus-regler får man då även lägga ut förkortningar för det handlar mest om att lägga ut alla kvarvarande bokstäver. Det är spännand och klurigt att se till att alla verkligen får plats med alla sina bokstäver.

Jag har samma känsla nu. Jag håller på att slut på alla hygien-artiklar med ambitionen att när vi ger oss iväg till Frankrike, ska det inte finnas mycket kvar. Planen är att köpa allt nytt på en gång när vi väl är tillbaka (om det inte dyker upp något på vägen - men vi vandrar light så det är inte troligt).
Nu handlar det om att få allt att räcka en dryg vecka till men inte mer, utan att slösa för mycket.

2010 drog jag i handbromsen för hygienartiklar och införde köpstopp för alla produkter om de inte ersatte något som var slut, inte fanns hemma och måste användas. Det har tagit närmare fem år att göra slut på allt (och det inkluderar att ha gett närmare 50 hotell-tvålar till en organisation för hemlösa). Mitt tidigare arbetsliv innehöll många hotellvistelser, och ja, jag tog med mig alla hygienartiklar hem och har alltså inte köpt tvål sedan början på 00-talet.

I augusti kommer jag att behöva köpa allt: schampo (både billigt och kvalitetsschampoo att variera med), deoderant, tandkräm, tandborste, underlagskräm, ögonfransfärgningsfärg och hårspray. Allt, förutom hudkräm, solkräm och brun utan sol-kräm som det finns ganska mycket kvar av.

Visserligen har jag fortfarande kvar en tvål i hotell-storlek och en handgjord fransk lavendeltvål som jag fick 2009 i present efter ett tal på en konferens.
Det finns också några ansiktstvättcreame i provförpackning kvar att använda upp och därefter - om inget annat dyker upp - ska jag öppna den sista  Clinique tvålen. Det är den lilla storleken, den är inköpt troligen 2005 men är oöppnad och kommer att vara närmare ett år innan den tar stlut.


No comments:

Post a Comment