Saturday, 27 June 2015

WTF-Avanza

Så på grund av Avanza kommer jag inte kunna göra min månatliga kontroll av mina tillgångar för juni. Jag har nämligen inte kontroll över alla mina pengar idagsläget. Det kan dröja två veckor till innan jag ser dem på mitt nya fondkonto. Det ger en flyttid för fonder upp till 6 veckor.

Förklaring: Avanza har inte personal nog för att hatera flytten.
FLYTTA INTE TILLGÅNGAR TILL AVANZA. DE HAR INTE TID FÖR DIG!

Vid flyttanmälan säger Avanza att det tar 1-3 veckor att flytta fonder. De skyller på oviljan att samarbeta hos de banker man flyttar ifrån.
I mitt fall har båda mina tidigare banker varit snabbare än Avanza.
Det tog 5 dagar innan Avanza ens skickade flyttanmālan vidare. Förklaringen var att den internt skulle undertecknas först. Det hade man uppenbarligen inte tid med.

En av de fonder som jag skrev flyttanmälan för, har Avanza tydligen inte i sitt utbud. Den ströks från flyttanmälan innan den skickades till tidigare bank. AVANZA MEDDELADE INTE MIG. Avanza meddelande aldrig mig om någonting. Jag fick beskedet från tidigare bank när jag själv började ställa frågor.

Hade jag direkt fått beskedet att de inte kunde hantera en av mina miljonfonder hade jag inte flyttat något alls till Avanza.
Nu får jag vänta till efter semestrarna innan jag fattar ett nytt beslut om var jag ska samla mina pengar. Poängen (och förtroendet) för Avanza finns inte längre. Deras idé om private banking är att de håller din banking privat från dig.

No comments:

Post a Comment